Ratavuorot

Ajoharjoitteluvuorot on tarkoitettu kaikille rata-ajosta kiinnostuneille, merkkiin tai malliin katsomatta, sekä ratatoiminnassa kanssamme yhteistyössä olevien kerhojen jäsenille.


Hinnat ja maksaminen

Maksaminen ennakkoon onnistuu Ducati Club Finlandin verkkosivuilta Verkkokaupasta:

DCF:n rata-ajojen säännöt ja turvallisuusohjeet

Yleistä

Rataharjoittelu on turvallinen tapa kehittää omia ajotaitoja ja tutustua oman moottoripyörän ajo-ominaisuuksiin ja käyttäytymiseen erilaisisa ajotilanteissa. Radalle ovat tervetulleita niin ensikertalaiset kuin kokeneet motoristit ja kaikki siltä väliltä. Kyse on oppimis tapahtumasta, jossa turvallisuus ja siihen liittyvät pelisäännöt otetaan tosissaan huomioon jo harjoituksia suunniteltaessa ja niiden aikana.  Sääntöjen ja turvallisuusohjeiden tehtävänä on antaa kaikille motoristeille miellyttävä ja turvallinen ajokokemus. Radalla ei ole risteävää tai vastaantulevaa liikennettä.  Tilaa on hyvin ja pääset keskittymään omaan ajoon hyvissä olosuhteissa ja kivassa porukassa.

Rata-ajon aikana käytettävien lippujen merkitys:

Punainen lippu: ajosessio keskeytetään ja rata tyhjennetään (poistu radalta mahdollisimman nopeasti, mutta varovaisuutta noudattaen). Ohituskielto astuu voimaan välittömästi.

Keltainen lippu: ajoa voi jatkaa, mutta keltaisen lipun alueella pätee ohituskielto, hiljennä vauhtia liputusalueella kunnes lippu poistuu.

Musta lippu: pyörässä tai kuljettajassa ongelma (näytetään yksittäiselle kuljettajalle), kuljettajan pitää poistua radalta liputetulta kierrokselta varovaisuutta noudattaen ratavastaavan juttusille.

Muuta huomioitavaa:

  • Varikkoalueella nopeusrajoitus on 10 km/h

  • Pyörästä valot ja peilit teipataan

  • Radasta riippuen myös melumittaus on mahdollinen

  • Suosittelemme käyttämään selkäpanssaria ajoasun alla

  • Tutustu hyvin näihin ohjeisiin sillä nämä pelisäännöt ovat voimassa ratavuoroillemme. Huolehdi, että moottoripyöräsi ja ajovarusteet ovat asiamukaisessa kunnossa.  Sinä itse vastaat omasta ja moottoripyöräsi ajokunnosta (mm. ei saa olla nestevuotoja, jarrujen pitää toimia moitteettomasti, alla hyväkuntoiset renkaat ja oikeat rengaspaineet).

    Moottoripyörän pitää olla rekisteröity ja siinä pitää olla vähintään voimassa oleva liikennevakuutus. Radalla on käytettävä riittävin suojin varustettuja ajovarusteita (farkuissa ei ole radalle asiaa). Kypärää on käytettävä aina pyörää ajettaessa (myös varikolla). Radalla ei ole polttoainemyyntiä. Jos ajat pyöräsi radalla, varaudu polttoaineen riittävyyteen siten, että myös paluumatkalla pääset ainakin lähimmälle huoltoasemalle. Kuljettaja vastaa myös omasta ajokunnostaan. Varaudu myös ravinnon ja riittävään nesteen nauttimiseen, jotta vireystilasi on hyvä.  Kuumat kesäpäivät ovat erityisen haasteellisia riittävän nesteytyksen suhteen suojaavissa ajovarusteissa.

    Varaudu todistamaan maksusuoritus radalla.

    Tule paikalle hyvissä ajoin, jotta ehdit valmistella itsesi ja pyöräsi ratakuntoon

  • Ohjaajakokous pidetään 15 minuuttia ennen vuoron alkua, johon osallistuminen on pakollista. Ohjaajakokouksessa ratavastaava kertoo, miten ratapäivä on suunniteltu (mm. kerrotaan ajoryhmät, kuskien jako ajoryhmiin, ajovuorojen kestot, turvallisuusasioita, jne.). Lisäksi siinä varmistetaan osallistujat ja heidän osallistumisoikeutensa. Yleensä osallistujat jaetaan 2-3 nopeusryhmään: hitaat (yleensä opetusryhmä), keskinopeat ja nopeat. Ajoryhmät liittyvät turvallisuuteen. Ryhmän sisällä nopeudet ovat lähellä toisiaan, jolloin tulee tarvetta vähemmän ohittamiseen ja riskit vähenevät!

      • Myöhässä saapunut osallistuja on velvollinen ilmoittautumaan ratavastaavalle tai muulle tilaisuuden kouluttajalle, sekä huolehtimaan että kaikki ohjaajakokouksen asiat on selvitetty, sekä ilmoittautuminen ja ratamaksu ovat suoritettuna ennen radalle menoa.

      • Radalla saa olla yhtäaikaisesti enintään 25 kuljettajaa, sekä kouluttajat.

      • Jokainen ajaa omalla vastuullaan ja omilla vakuutuksillaan.

  • Kilpaileminen tai kilpahenkinen ajaminen on kielletty.

    Mutkassa ja mutkaan jarrutettaessa ohittaminen on hitaassa ryhmässä kielletty. Ohittaminen ei saa aiheuttaa vaaratilannetta johtuen ohittajan tai ohitettavan tekemästä virheestä tai heidän risteävistä ajolinjoistaan.

    Pyri säilyttämään valitsemasi ajolinja, älä siirry radan laidasta laitaan.

    Ohittaminen tapahtuu suoralla ja on aina ohittajanvastuulla, eikä saa aiheuttaa vaaratilannetta huolimatta ohitettavan ajovirheestä tai teknisestä viasta. Pidä mutkissa turvaväli edellä menevään. Ohita aina riittävän kaukaa, häiritsemättä toisen ajoa. Huolehdi riittävän etäisyyden säilyttämistä edellä menevään kaarreajossa. Vaikka takaa tuleva on väistämisvelvollinen, tahallinen ohittamisen vaikeuttaminen on kielletty.

    Sääntöjen noudattamista tarkkaillaan, mahdollisiin ylilyönteihin puututaan välittömästi.

    Kaahailu = sopivan varovaisuuden noudattamatta jättäminen missä tahansa ajoharjoittelutilaisuuden yhteydessä tai turha keuliminen.

    Älä pysähdy radalla. Osoita aikeesi (poistuminen radalta, mekaaninen vika) ajoissa ja ohjeiden mukaisesti (jos mekaanisen vian takia joudut pysähtymään, yritä poistua ajolinjalta)

    Radalta poistuttaessa nosta käsi reilusti ylös, ja pidä se ylhäällä. Muuta ajolinjaa vähitellen sille puolelle rataa, jossa poistumispaikka on, pidä ajolinja sillä puolella rataa. Radoilla, joissa poistumispaikka on mutkassa, pidä käsi ylhäällä edeltävällä suoralla. Mutkassa pidä molemmat kädet ohjaustangossa

  • Ohjeita ja sääntöjä rikkovalta voidaan evätä osallistumisoikeus ajoharjoitteluun ratavastaavan päätöksellä. Ducati Club Finland ry.n hallituksen päätöksellä osallistumisoikeus voidaan evätä myös pidemmäksi aikaa. Ajoharjoittelusta poistetun osallistumismaksua ei palauteta. Kiistatta ja omalla toiminnallaan muille ajoharjoittelijoille aiheutetut vahingot korvaa vahingon aiheuttaja itse. Ducati Club Finland ry, ratavastaava tai kouluttaja ei korvaa mitään vahingoista sattuneita menetyksiä.

  • Mikäli ajat turva-alueelle, hiekalle tai radalta ulos, varmistu huolella, että sinä ja pyöräsi olette kunnossa, ennen paluuta radalle (mikäli pyörässä on nestevuotoja, älä palaa radalle, vaan odota noutoa). Vältä ajolinjaa ja pyri käyttämään poistumisteitä (mikäli radalla on sellaiset). Aja tämän jälkeen takaisin varikolle. Voit jatkaa radalle ilmoittauduttuasi ratatoimitsijalle, ja saatuasi luvan jatkamiseen (pyörän tarkastus).

    • Jos kaadut, odota apua, älä yritä nostaa pyörää. Harjoitus keskeytetään, kuljettaja ja pyörä haetaan pois radalta.

    • Kun tulet paikalle, jossa kuljettaja on kaatunut, älä pysähdy auttamaan. Varikkohenkilökunnan EA koulutetut henkilöt tulevat paikalle, jos kyseessä on kuljettajan loukkaantuminen. Palaa automaattisesti siltä kierrokselta varikolle (jos punainen lippu).

    • Ajoa voi jatkaa, jos keltainen lippu on ylhäällä, mutta varovaisuutta noudattaen lippualueella. Ohittaminen keltaisten/punaisten lippujen aikana ehdottomasti kielletty!

    • Radalle voi palata, kun kuljettaja ja pyörä on saatu turvallisesti radalta pois, ja ratavastaava antaa siihen luvan.

  • Ajolinjaopastusta on tarjolla halukkaille, samoin vinkkejä pyörän säätöihin.

  • Näillä säännöillä tähdätään parhaan turvallisuuden saavuttamiseen. Noudattamalla niitä, parannat sekä omaa että harjoittelukavereiden turvallisuutta.  Lisäksi annat keskittymisrauhan moottoripyörän käsittelyn oppimiseen ja jätät kaikille kivan fiiliksen.

    TARKISTA tämänhetkinen tilanne vakuutuksesi voimassaolosta omasta vakuutusyhtiöstäsi.

    TARKISTA vieraassa pyörässä renkaiden ikä. Vanha rengas ei ole uudenveroinen.

    TARKISTA rengaspaineet ennen radalle menoa. Noudata valmistajan ohjeita. 

    TARKISTA ajovarusteesi kunto ja kypärän kiinnitys aina ajoon lähtiessäsi.

    TARKISTA pyöräsi vuodot ja kiinnitykset. Viallisella pyörällä radalle ei saa mennä.